TET

TET eli työ elämään tutustuminen mahdollistaa tutustumisen valitsemaansa työpaikkaan. Sen avulla saa näkemyksen, millaista oikea työelämä on, ja se antaa myös suuntaa tai ideoita siihen, mitä itse haluaa tulevaisuudessa tehdä ammatikseen. Meidän koulussamme TET-jakso kestää 2 viikkoa (1 jakso 9.9.-20.9.19, 2.jakso 23.9.-4.10.19) ja se suoritetaan 9. luokalla. Työpäivät kestävät enintään 6 tuntia. Työajoista sovitaan työnantajan kanssa.

Minä itse olin TET-jaksollani Mellunmäen ala-asteella, joka on vanha ala-asteeni. Menin sinne, koska olen miettinyt opettajan työtä ja halusin nähdä, millaista se oikeasti on. Lisäksi paikka oli lähellä kotiani, joten ei myöskään tarvinnut lähteä kauas. Menin paikalle hyvillä mielin ja vietin koko jaksoni 2J- luokassa. Luokan opettaja ei ollut minulle ennestään tuttu, mutta hän oli mukava ihminen ja hänen luokassaan oli mukava olla apuna. Lähinnä autoin opettajaa, oppilaita, jos he tarvitsivat apua, ja leikin heidän kanssaan välitunneilla. Menin työhön joka päivä iloisella mielellä ja pidin siellä olemisesta paljon. Lapset ja koulun henkilökunta olivat mukavia. Kävimme luokan kanssa mm. koulu-uinneissa ja katsomassa elokuvan Dumbo. Työssä oli myös muutama epämukava kohtaaminen lapsien kanssa, mutta jos tällaista työtä haluaa tehdä, niin pitää oppia kestämään sellainen, ja pidinkin hermoni hyvin. Työstä jäi itselleni erittäin hyvä kokemus, ja voisin omasta mielestäni ainakin toimia opettajana. – Mona

Itse olin TET-jaksolla Otavamedian Koululais-lehdessä ja pääsin tekemään kaikkea hassun hauskaa ja näin, mitä kaikkea lehdentekoon kuuluu. Työpaikalle saavuttuani menin työnantajan työpöydälle, ja hän antoi päivälle jotain tekemistä. Luin työpaikalla kirjoja ja kirjoitin niistä arvostelun Koululais-lehteen ja pääsin myös tekemään testejä lehteen. Minulle opetettiin, miten käyttää photoshoppia ja miten taittaa lehteä. Ylipäätään oli tosi hyvä kokemus ja suosittelen muillekin Koululais-lehteä! – Kasper

Itse olin tet-jaksolla päiväkoti Viikingissä, jossa olin 3–5-vuotiaitten ryhmässä. Työpaikalla vaan leikin lasten kanssa, autoin ruuanlaitossa ja menin lasten kanssa ulos. Lisäksi laitoimme lapset nukkumaan ja sitten menimme joko keräämään lehtiä tai askartelemaan lapsille. Menimme myös kerran retkelle puistoon. Muuten ollaan maalattu ja leikitty vain siellä. Siellä oli mukavia ihmisiä ja lapset olivat erittäin kivoja. Oli kiva kokemus. – Minna

TET-paikka kannattaa hankkia jo heti keväällä, että pääset varmemmin juuri sinne, minne haluat. TET-paikka kannattaa valita hyvin ja omien kiinnostuksien mukaan. Muistakaa toki, että vaikka olisitkin Tetissä paikassa, josta et yhtään itse pidä, se antaa sinulle motivaatiota opiskella enemmän, jotta pääset siihen ammattiin, mihin oikeasti haluat, ja ettet joudu työskentelemään sellaisen työn parissa, josta et pidä.

Lopuksi haastattelimme muutamia koulumme oppilaita heidän TET-jaksoistaan:

  • Missä olit Tetissä?
  • Miksi valitsit juuri tämän paikan?
  • Mikä jäi sinulta parhaiten mieleen?
  • Miten kuljit TET-paikallesi?
  • Oliko Tetillä vaikutusta tulevaisuuden ammatinvalinnallesi?
  • Mitä eri työtehtäviä teit?

Kalle Glader 9F: Tetissä hän oli Helsinki-Vantaan lentokentällä, ja hän valitsi paikan, koska häntä kiinnostaa ilmailuala. Parhaiten hänellä jäi mieleen ihmisten nimet, ja TET-paikalleen hän kulki joko isänsä kyydillä, tai bussilla. Bussilla lentokentälle menee lähes tunti. Paikalla oli vaikutusta hänen tulevaisuutensa ammattiin, sillä hän haluaisi olla johtaja lentokentällä. Hänen työtehtäviinsä kuului lähinnä istuminen ja toiminnan seuraaminen, tai sitten hän skannasi kokeita.

Lukas Ollinkari 9F: Tetissä hän oli Angel films -paikassa, joka sijaitsee Helsingin Herttoniemessä. Hän meni sinne, koska hänen iskänsä sai hänet sinne. Parhaiten hänellä jäi mieleen kankaat, koska ne olivat turhauttavia. TET-paikalleen hän meni pyörällä, metrolla, autolla tai kävellen. Hänen työtehtäviinsä kuului katsoa, toimiiko vuokrattu tavara. Hänen TET-paikallaan ei ole vaikutusta hänen tulevaisuutensa ammatinvalintaan.

Nella Laine 9F: Tet-paikakseen hän valitsi tarhan Myllytontut, joka sijaitsee Helsingin Myllypurossa. Paikan hän valitsi sen perusteella, koska se on hänen vanha tarhansa ja siellä puhutaan ruotsia. Parhaiten hänellä jäi mieleen söpöt ja kivat lapset. Hän meni työpaikalleen pyörällä. Hän ei todellakaan halua isona olla tarhassa töissä, joten tällä jaksolla ei ollut vaikutusta hänen tulevaisuuden suunnitelmiinsa. Työtehtävinään hän puki lapsia, leikki heidän kanssaan, tarjosi ruuan ja pyyhki peppuja.

Mona Määttänen, Minna Abd El Fattah, Kasper Karapää ja Emilia Heinonen 9E